Monika Havlíčková
Znamenitá modelérka Monika Havlíčková vytvořila ve svém Froditovi náročnou studii lidského těla. Frodit je tanečník. Tanec mu formuje tělo. Ale jaký je to tanec? A čí tělo zformoval? Jistota formy, kterou Froditovo tělo získalo zručností sochařčiných prstů, ostře kontrastuje s nejistým významem téže formy. Nevíme, kdo a jaký tanec nám tu tančí. Netušíme, kdo je Frodit, víme pouze naprosto přesně, jak vypadá. Ani muž, ani žena, Frodit není hermafrodit. Je to primabalerín, co tančil dřív, než postavili první školu pro baleríny. Bakchantsky přeskočil taneční kroky. Pevná forma těla se sčítá s dynamickým pohybem a my víme jen, že Frodit je fyzicky přítomen, že je tady.
Fotograf Vojtěch Aubrecht vnímá krajinu ve vrstvách a těla v úhlech zkreslení, život v proměnách času a střídání ročních dob. Dlouho si vybírá místo pozorování, dlouho volí objekt svého zájmu, protože sledovat ho bude ještě mnohem déle. Světlo se nepřetržitě odlupuje z povrchu věcí a proudí jako hebký a lehce deformovatelný závoj, rouška přiložená na tvářnost světa, k objektivu jeho fotoaparátu. Fotograf lapá jemné tkanivo posmrtných masek, které si život neustálé snímá, a skládá je v novou podobu věcí. Jako průsvitný make-up nanáší tvář na tvář, dokud nevystoupí hledaný výraz, dokud nevysvitne nová tvářnost věcí. Otisk vylupující se tváře nese jméno Velaikon.
Petr Šourek